ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ – ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Στο Star Words πιστεύουμε ότι κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και ικανό για μάθηση, αρκεί να προσαρμόσουμε τη διδασκαλία στις ιδιαίτερες ανάγκες του.Το κέντρο μας διαθέτει έμπειρους και εξειδικευμένους θεραπευτές που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να αντιμετωπίσει όλα τα μαθησιακά προβλήματα που το απασχολούν.
Η θεραπευτική μας προσέγγιση ξεκινά με τη λήψη ιστορικού μέσω μιας συζήτησης με τους γονείς, ώστε να επιτευχθεί μια πρώτη εικόνα του δυναμικού του παιδιού. Στη συνέχεια, προχωρούμε στην αξιολόγησή του κι έπειτα στην παροχή προτάσεων σχετικά με τη διαχείριση και την παρέμβαση που θα εφαρμοστεί. Πρόκειται για μια ενεργή διαδικασία, όπου καθορίζονται οι στόχοι του θεραπευτικού προγράμματος και οργανώνεται η συνεργασία μας με την οικογένεια και το σχολείο του παιδιού.
Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες ανάπτυξης και χρήσης του λόγου, ανάγνωσης, γραφής, μνήμης, μαθηματικής και λογικής σκέψης.Οι βασικές ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι η Δυσλεξία, η Δυσαναγνωσία, η Δυσγραφία, η Δυσορθογραφία, η Δυσαριθμησία και η Δυσαναγνωσία.
Παρακάτω παρουσιάζονται μερικά από τα πιο συχνά συμπτώματα των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Τα συμπτώματα είναι ενδεικτικά. Κάθε παιδί έχει διαφορετική προσωπικότητα, γι’ αυτό και χρήζει εξατομικευμένης αξιολόγησης.
Δυσλεξία
- Το παιδί διαβάζει αργά, χωρίς να χρωματίζει την φωνή του.
- Κατά την ανάγνωση παραλείπει συλλαβές ή λέξεις.
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει το κείμενο που διαβάζει, ακόμη κι αν δεν έχει άγνωστες λέξεις.
- Έχει σημαντικές δυσκολίες στη μνήμη του. Δυσκολεύεται να ανακαλέσει ονόματα, ημερομηνίες και κανόνες.
- Αποσπάται συνέχεια η προσοχή του όταν διαβάζει.
- Καθυστερεί να ολοκληρώσει τις εργασίες του σχολείου στο σπίτι.
- Δυσκολεύεται να αποτυπώσει τις σκέψεις του γραπτά.
- Δυσκολεύεται να οργανώσει την σχολική του τσάντα.
- Μπερδεύει έννοιες όπως αριστερά-δεξιά, πριν-μετά κ.α.
- Δυσκολεύεται να μάθει την ώρα.
- Δυσκολεύεται να μάθει τον πολλαπλασιασμό.
Δυσαναγνωσία
- Το παιδί κάνει μεγάλη προσπάθεια για να διαβάσει ένα κείμενο.
- Διαβάζει αργά και διστακτικά.
- Το επίπεδο ανάγνωσής του δεν αντιστοιχεί στην χρονολογική του ηλικία.
- Διαβάζει λάθος τις λέξεις, χωρίς να το καταλαβαίνει.
- Διαβάζει ένα κείμενο είτε ανά λέξη, είτε σε μικρές φράσεις.
- Δεν τονίζει σωστά.
- Παρουσιάζει δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση των ήχων, κυρίως των δίψηφων συμφώνων (π.χ. στ-τσ-τζ).
- Παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάγνωση πολυσύλλαβων λέξεων.
- Πραγματοποιεί καθρεπτική ανάγνωση μικρών λέξεων (π.χ. αν αντί να)
- Αντικαθιστά λέξεις που ξεκινούν με το ίδιο γράμμα ή έχουν την ίδια κατάληξη (π.χ. παίζω αντί πήζω).
- Παραλείπει συλλαβές (π.χ. πιρούνι αντί πινι).
- Δεν αναγνωρίζει τις λέξεις υψηλής συχνότητας (π.χ. είναι, και).
- Αγνοεί τα σημεία στίξης.
- Προσθέτει φθόγγους ή συλλαβές στις λέξεις που διαβάζει.
- Δεν κατανοεί την κεντρική ιδέα του κειμένου.
Δυσγραφία
- Το παιδί κάνει δυσανάγνωστα γράμματα.
- Τα γράμματα του ή και οι αριθμοί του έχουν ακανόνιστο μέγεθος.
- Χρησιμοποιεί κεφαλαία και μικρά γράμματα μέσα στην ίδια λέξη (π.χ. μΗλο).
- Αφήνει μικρές ή μεγάλες αποστάσεις ανάμεσα στις λέξεις ή κολλάει τα γράμματα μεταξύ τους.
- Κάνει ορθογραφικά λάθη.
- Τα γράμματά του χειροτερεύουν σταδιακά όταν επέρχεται η κούραση.
- Δυσκολεύεται να αντιγράψει σωστά το κείμενο που βλέπει ή ακούει.
- Έχει κακή στάση σώματος και πονάει όταν γράφει.
- Παρουσιάζει ανορθόδοξη λαβή μολυβιού.
- Παρουσιάζει κακή οργάνωση της σελίδας του τετραδίου, όπως ακαθόριστα κενά, κολλημένα γράμματα ή και πυκνή γραφή σε μεμονωμένα σημεία.
- Ψιθυρίζει αυτά που γράφει.
- Δυσκολεύεται να παραδώσει τη γραπτή εργασία του μέσα στον προκαθορισμένο χρόνο.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει τους κανόνες γραφής, με λάθος προσανατολισμό γραμμάτων/αριθμών, γραφή πάνω στη γραμμή του τετραδίου ή στα περιθώρια.
Δυσορθογραφία
- Παραλείπει γράμματα, συλλαβές ή και λέξεις.(π.χ. πότα αντί πόρτα)
- Προσθέτει γράμματα, φθόγγους ή συλλαβές (π.χ. πππιρούνι, παπαγωτό)
- Πραγματοποιεί αντιστροφή γραμμάτων, καθρεπτική γραφή ( π.χ. 3 αντί ε).
- Δεν τονίζει τις λέξεις ή τις τονίζει λανθασμένα.
- Κάνει ορθογραφικά λάθη σε βασικούς κανόνες ορθογραφίας ( π.χ. τρέχο αντί τρέχω).
- Αντικαθιστά γράμματα των οποίων οι ήχοι είναι φωνολογικά συγγενείς ή μοιάζουν μεταξύ τους ως προς τη μορφή (π.χ. δ-β, δ-θ,β-φ,γ-χ, β-θ, κ-χ).
- Γράφει με διαφορετικό τρόπο την ίδια λέξη μέσα στο ίδιο κείμενο.
- Παραποιεί φωνήεντα μέσα στην λέξη (π.χ. γάτο αντί για γάτα).
- Μετακινεί γράμματα μέσα στην λέξη (π.χ. παο αντί από).
- Χρησιμοποιεί λανθασμένα τα κεφαλαία π.χ. ξεκινάει πρόταση με μικρό γράμμα ή γράφει μία λέξη με κεφαλαίο, ενώ δεν είναι κύριο όνομα.
- Κάνει συντακτικά λάθη (π.χ. τα ζώα τρώει).
- Ενώνει δύο λέξεις σε μία, ενώ δεν χρειάζεται (π.χ. δικόμου αντί δικό μου).
- Χρησιμοποιεί λάθος τα γράμματα -υ, -φ και -β (π.χ. εφχαριστώ αντί ευχαριστώ).
- Κάνει λάθη στο ετυμολογικό μέρος της λέξης (π.χ. πεδί αντί παιδί).
- Δεν συνδέει την ορθογραφία των ομόηχων λέξεων με την σημασία τους (π.χ. φύλλο-φύλο-φίλος)
- Παρουσιάζει αδυναμία αυτοδιόρθωσης.
Δυσαριθμησία
- Δυσκολεύεται να αριθμήσει αντικείμενα.
- Δυσκολεύεται στην αντίστροφη αρίθμηση.
- Δυσκολεύεται στη σύγκριση αριθμών και ποσοτήτων.
- Μπερδεύει αριθμούς, όπως το 3 με το 8, το 6 με το 9.
- Δυσκολεύεται να κάνει απλές μαθηματικές πράξεις.
- Δυσκολεύεται να κάνει πρόσθεση κι αφαίρεση, ακόμη κι αν χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του.
- Δυσκολεύεται να προσανατολιστεί στο χώρο. Δεν διαχωρίζει το δεξιά με το αριστερά.
- Δυσκολεύεται στην αντίληψη μεγεθών και ποσοτήτων.
- Δυσκολεύεται να κατανόηση χρονικές έννοιες.
- Δυσκολεύεται στην εκμάθηση της ώρας.
- Δυσκολεύεται στην εκμάθηση της προπαίδειας.
- Μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα στις πράξεις, π.χ. κάνει πρόσθεση αντί για αφαίρεση.
- Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων, καθώς δεν κατανοεί τα ζητούμενα και ξεχνάει τα δεδομένα του προβλήματος.
- Δυσκολεύεται να βάλει τους αριθμούς από τον μεγαλύτερο στο μικρότερο και το αντίστροφο.
Για να πούμε ότι το παιδί παρουσιάζει κάποια ειδική μαθησιακή δυσκολία χρειάζεται να εμφανίζει περισσότερα από ένα από τα παραπάνω συμπτώματα και για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών.
Το παιδί που θα διαγνωστεί με οποιαδήποτε μαθησιακή δυσκολία έχει ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και χρειάζεται την βοήθεια και την καθοδήγηση των γονέων, των δασκάλων και των ειδικών επιστημόνων για να βελτιώσει τις δεξιότητες του και την σχολική του επίδοση.
Σε περίπτωση που αναγνωρίζετε κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό, ώστε το παιδί να λάβει την κατάλληλη αντιμετώπιση άμεσα.